تبلیغات
هنر هفتم - مطالب آبان 1391
سه شنبه 23 آبان 1391  12:53 ب.ظ


گفت و گوی خواندنی با مهران عباسی درباره موسیقی ایران، آلبوم «حباب» و سایر فعالیتهایش
...

فشاری که محسن یگانه به خودش وارد کرده، فیل را درجا می کُشد

 

موسیقی ما - آرتین ولی الهی: آنهایی که اخبار و حواشی موسیقی را فراتر از مرزهای ایران دنبال می کنند، «مهران عباسی» را به خوبی مشناسند. «Producer, Remixer, Song Writer, Fl Studio Powered User» اینها چیزهایی هستند که او برای معرفی در صفحه ی شخصی اش نوشته است. مهران عباسی در سال 83 با کوشان حداد (عضو گروه اشکان کوشان) آشنا شد. بعد از این آشنایی آنها گروه «نئورین» را تاسیس کردند و پس از شرکت در 4 مسابقه بین المللی موسیقی الکترونیک، 4 رتبه ی جهانی (به ترتیب مقامهای نهم، چهارم و دو بار مقام اول) را کسب کردند.

 اولین اثر رسمی مهران عباسی در موسیقی ایران، ریمیکس قطعه ی مشهور «دریا» بود که با صدای «روزبه نعمت الهی» و در آلبوم «عمو زنجیرباف» منتشر شد. سپس همکاری هایی با نادر مسچی، احسان غیبی و خوانندگان دیگر در قالب تنظیم و ریمیکس داشته است. از سال گذشته همکاری اش با محسن یگانه آغاز شد و دو قطعه از آثار او (سکوت و نباشی) را ریمیکس کرد.

 مهران عباسی در سال 2010 به طور رسمی به عضویت تیم نرم افزاری Image Line Audio در آمد و رسماً به عنوان یکی از اعضای تیم طراحان صدا و تنظیم کنندگان اختصاصی این کمپانی شناخته شد و در حال حاضر در پروژه «سینتی سایزر هارمور» به عنوان طراح صدا فعالیت کرده است. شرکت Image Line تولیدکننده ی نرم افزار مشهورF اف-ال استودیو  است که یکی از محبوبترین و پرکاربردترین نرم افزارهای موسیقی است. بسیاری از آهنگهایی که این روزها می شنویم با FL Studio ساخته شده اند.

 مهران تمایل داشت این مصاحبه به زبان محاوره پیاده شود تا خودمانی باشد و مخاطبین بهتر بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. اما نتوانستم با خودم کنار بیایم که در قالبی غیر رسمی چیزی بنویسم! در آستانه ی انتشار آلبوم «حباب» محسن یگانه، گفت و گوی موسیقی ما با «مهران عباسی» که بسیار خوش اخلاق و خوش برخورد است را در ادامه بخوانید.

 

«حباب» محسن یگانه چطور شده؟

به جرأت میگویم حداقل 7-8 قطعه ی خیلی خوب در آلبوم «حباب» وجود دارد. به غیر از یک قطعه که به دلیل سبک عجیبش روی استقبال از آن چندان حساب نمی کنیم، بقیه ی قطعات واقعاً خوب از آب درآمده اند. آن یک قطعه هم «حباب» است که هم از نظر ترانه و هم موسیقی، قطعه ی خاصی شده و شاید کسی توقع وجود چنین قطعه ای در آلبوم را نداشته باشد. این فشاری که تا الان محسن به خودش وارد کرده، فیل را درجا می کُشد، نمی دانم چرا باتری اش تمام نمی شود؟! البته انشالله که نشود. در حال حاضر بیشتر دو دوست صمیمی هستیم تا همکار.

 

چه فاکتورهایی برای موفقیت «حباب» در نظر گرفته شده است؟

مدتهاست مردم نسبت به آثاری که منتشر می شود خنثی شده اند و عکس المعل خاصی نشان نمیدهند. شاید گاهی اثری را حداکثر یک ماه گوش کنند و بعد آن را کنار بگذارند. این شرایط اصلاً جالب نیست. به همین دلیل محسن یگانه با وسواس عجیب و غریبی روی آلبوم حباب کار کرد. شعرهای محسن در این آلبوم در نوع خود جدید هستند. فضای ملودی ها کمی تغییر کرده و پخته تر شده. در نوع خواندن هم خیلی دقت داشته، زیاد به سراغ گامهای بالا نرفته. علی ثابت و شهاب اکبری هم واقعاً عالی کار کردند و من کارهایشان را خیلی دوست دارم. گروه پازل (آرین بهاری و علی رهبری) هم همینطور. به عنوان یک موزیسین می گویم که کارهای آلبوم خیلی خوب از آب درآمده، مخصوصاً سازهای زهی که در ترکیه ضبط شد.

 



امید محمودزاده ابراهیمی: بی شک احسان خواجه امیری راه موفقیت اش رو خوب پیدا کرده است. آلبوم به آلبوم راه پیشرفت وی را می توانید ترسیم کنید. او در آلبوم های ابتدایی خود تکیه بسیاری به صدای آوازی خود داشت اما با تغییر ذائقه ایرانی در طی این سالها که یکی از مهمترین آنها مهم بودن اصل "تنظیم" در موسیقی است، احسان خواجه امیری هم به همین سمت و سو حرکت کرد. احسان خواجه امیری شروع این راه را از "یه خاطره از فردا" شروع کرد. او تنظیم قطعه "نمیدونم" خود را به سیروان خسروی سپرد. تنظیم بسیار خوب و متفاوت که البته فقط یک ایراد کلی داشت؛ با کل آلبوم هماهنگ نبود.
همین تجربه باعث شد احسان خواجه امیری در آلبوم اخیر خود "عاشقانه ها" دوباره تنظیم اولین قطعه آلبوم خود را به سیروان خسروی بسپرد اما با این فرق که این قطعه به لحاظ تنظیم دقیقاً با آلبوم هماهنگ است و ریتم خاص خودش را ندارد.
دل کندن از ترانه های دکتر افشین یداللهی کار آسانی برای احسان خواجه امیری نبوده است، این را به جد می توان قسم خورد اما برای کار متفاوت باید راه متفاوتی برگزید. احسان خواجه امیری در یک کار خارق العاده که تاکنون انجام نداده بود(غیر از دکتر یداللهی) تمام ترانه های آلبوم جدیدش را به "روزبه بمانی" سپرد. 
ترانه های روزبه از یک هماهنگی خاص بهره می برند و خلاقیت روزبه در استفاده از واژگان نو در ترانه، در آلبوم عاشقانه ها کاملا مشهود است. شاید اگر اسم ترانه سرا را هم هیچ وقت نمی دانستید و بدون آگاهی این موضوع، آلبوم را گوش می کردید حتماً به عنوان یک مخاطب عادی پی می بردید که کلام ابتدا تا انتهای آلبوم یکی است و فقط یک نفر می تواند اینقدر هماهنگ ترانه بگوید.
عاشقانه ها در تنظیم ها از سیروان خسروی(قطعه آرامش) و هومن نامداری(باقی قطعات) بهره برده است. اعتراف می کنم که هومن نامداری را نمی شناسم و تاکنون تنظیمی از وی نشنیده ام(اگر این اسم مستعار اسم شخص دیگری است؛کامنت بفرمایید!) اما تنظیمات دقیق و بسیار ظریفی دارد و دست کمی از تنظیم های سیروان ندارد.ملودی ها هم از علیرضا افکاری و احسان خواجه امیری است.
عاشقانه ها تا بدین روز بین آلبوم حباب از محسن یگانه و تو محکومی به برگشتن از خشایار اعتمادی؛ شنیدنی تر و موفق تر بوده است. البته رقابت حباب و عاشقانه ها بسیار نزدیک است.


پی نوشت:

این ترانه های روزبه در این آلبوم را حتماً بشنوید: لحظه؛خوشبختی



امید محمودزاده ابراهیمی: چند روزی/هفته ای از عرضه آلبوم حباب می گذرد. آلبومی که طرفداران محسن یگانه بسیار منتظر شنیدن آن بودند. آلبوم قبلی محسن یگانه یعنی "سکوت" در تابستان 1389منتشر شده بود و در این خلا زمانی چند تک اهنگ در همان حال و هوای آلبوم سکوت از محسن یگانه منتشر شد که مورد استقبال هم قرار گرفت.
اما حکایت "حباب" چیز دیگری ست. حباب از لحاظ مضمون فرق آنچنانی با سکوت ندارد اما نکته اصلی فرق این دو آلبوم نحوه و تنوع تنظیم های آن است. در سکوت تنظیم بیشتر آهنگ ها به عهده محسن یگانه و شهاب اکبری بود در حالی که در حباب مهران عباسی نقش پر رنگی در تنظیم ها داشته است و همین تغییر و همکاری با تنظیم کننده ای چون مهران عباسی نقطه عطف فرق "سکوت" و "حباب" است
آلبوم حباب شنیدنی است اما شنیدنی تر میشد گر محسن یگانه رضایت می داد که آهنگ های کمتری در آلبوم جای می گرفت و توازن آهنگ های آرام و ریتم دار حفظ می شد.
در "سکوت" که با 9قطعه عرضه شد مخاطب با آلبومی تقریباً متوازن در ریتم و تنظیم و آهنگ رو به رو است در حالی که در "حباب" غلظت ریتم کاملا رنگ باخته است و شاید سخت است که بتوان از 14 تراک آلبوم؛ 11تراک ریتمی آرام و تقریباً پشت سر هم گوش داد.

پی نوشت:

-مهران عباسی را از تنظیم مشترک اش با امیراسید برای آهنگ "سیندرلا" شناختم. نمی دانم حالا خوده مهران هم در آن آهنگ خوانده است یا نه اما تنظیم فوق العاده جالبی از مهران و امیراسید بود.


آخرین پست ها