تبلیغات
هنر هفتم - 3تک ترانه مقدمه آلبوم جدید بنیامین بهادری



امید محمودزاده ابراهیمی:
تیرماه به اتمام رسید اما نه از آلبوم بنیامین بهادری خبری شد و نه از آلبوم گروه آریان. میان این همه بی خبری و تاخیر؛ عرضه 3 تک آهنگ جدید از بنیامین بهادری نفس تازه ای به سایت های دانلود موسیقی داد. هنوز مشخص نیست که این تک آهنگ ها آیا با اجازه شخص بنیامین و با اعمال نظر محسن رجب پور منتشر شده اند یا نه اما آنطور که به نظر می رسد این تک آهنگ ها(غیر از یکی از آنها) از قطعات موسیقی آلبوم 91 بنیامین بهادری هستند و به نظر می رسد این بار به جای دموی آلبوم قرار است چند تک ترانه از داخل آلبوم، واکنش های مخاطبان بنیامین را محک بزنند.

بیا برگردیم به برگشتن می ارزه
گویی دوباره تیم 3نفره بنیامین،فرید،نیما به روزهای اوج خود بازگشته اند.  ملودی های بنیامین که در آلبوم 85 پیوند عمیقی با تنظیم های نیما وارسته داشتند این بار هم به همان میزان با یکدیگر آمیخته اند.
بنیامین در این 3 تک ترانه نشان داد که پیوند عمیق تری با سبک آلبوم 85 اش دارد و کمتر به آلبوم 88 نزدیک است. آهنگ ها همچنان آرام شروع می شوند و این صدای بنیامین است که روی ملودی جلو می رود. وجه مشترک همه ترانه های بنیامین همچنان "عشق" است. عشقی که در 85 سر به زیر بود و آسمانی در 88 زمینی تر شد و حالا به نظر می رسد بیشتر با خاطرات دارد بازی می کند. ترس از جدایی دارد و بزرگ تر شده است اما همچنان عشق است.عشقی که همچنان تمنای معشوق را دارد.

تلویزیون و صدای بنیامین
اولین بار صدای بنیامین بهادری در گزارشی از کامران نجف زاده در ایام عاشورا،سال 1384 شنیده شد. البته نه صدای او از آلبوم 85(که هنوز منتشر نشده بود) بلکه آلبومی و ترانه هایی به اسم وی که درباره عاشورا و محرم بود.(بوی محرمش میاد،خیمه و پرچمش میاد) آلبومی که بنیامین هیچ گاه آن را آلبوم خود ندانست اما همگان آن را آلبوم مذهبی بنیامین خواندند و گوش کردند. بارها و بارها تلویزیون ایران با حضور ستاره های موسیقی و سینما در ویژه برنامه ها و برنامه های تلویزیونی مخالفت کرده بود اما نوروز 86 بنیامین به شبکه تهران آمد اما باز هم پخش ترانه های آلبوم 85 وی از تلویزیون ممنوع بود و صرفاً به پخش یک ترانه از آلبوم مذهبی وی کفایت شد. حضور رضا صادقی،محسن یگانه،بابک جهانبخش و بعدها اجرای تیتراژ سریال ساختمان پزشکان توسط سیروان خسروی این نکته را به اذهان متبادر کرد که تلویزیون دیگر با حضور ستاره ها در برنامه هایش مشکلی ندارد.
ویژه برنامه عیدانه شبکه های تلویزیون ایران در نوروز 1391 بیش از پیش نشان داد که تلویزیون تصمیم گرفته است به هر نحوی برای جذب مخاطب پا روی خط قرمزهای قبلی خود بگذارد.
ویژه برنامه ماه عسل که مخصوص شب های ماه رمضان است و از شبکه سوم سیما پخش می شود امسال تصمیم گرفت اجرای تیتراژ خود را به بنیامین بهادری بسپارد. ماه عسلی که اولین تیتراژ خود را چند سال قبل با محسن یگانه شروع کرده بود. "گریه در ماه" نام ترانه ای ست که قرار است هرشب در تیتراژ این برنامه پخش شود و اولین پیوند بنیامین و تلویزیون لقب بگیرد.

ترانه های آقای عاشق
فرید احمدی هنوز سبک قصه گویی ترانه هایش+بازی با کلماتی که فقط وی طلایه دار آن تا به حال بوده  است را حفظ کرده است.
 "تا حالا عاشق شدی" یک جورهایی سبک قصه گویی،مداحی و دیالوگ با مخاطب آلبوم را یکجا با هم دارد. فرید در این ترانه قصه مردی را تعریف می کند که دارد با شخص سومی(مخاطب) درباره عشق درد و دل می کند. اما در میانه ترانه انگار سر می چرخاند و برای عشق خود سوگواری می کند البته نه سوگواری غمگین بلکه سوگواری عاشقانه که بنیامین با هنرمندی به اجرا درآورده است.
ترانه "گریه در ماه" فرید  را هم باید دنباله روی سبک "گل یاس" وی دانست. ترانه ای در وصف روزها و شب های ماه رمضان که عاشق دارد این بار با عشق آسمانی خود گفتگو می کند و هوای گریه دارد. بنیامین با صدای خود نشان داد در خواندن ترانه های مذهبی نه تنها دست کمی از احسان خواجه امیری ندارد بلکه می تواند مذهبی خوان شماره یک این سبک ترانه ها و آهنگ ها باشد. گرچه مقایسه احسان و بنیامین چندان درست نیست. صدای احسان خواجه امیری تلفیق سبک سنتی و پاپ است در حالی که بنیامین فقط و فقط پاپ خوان است.
ترانه "آشوب" هم به رغم اسم خود، آشوب بیرونی ندارد و بیشتر بیانگر آشوب درونی عاشق است. آشوبی متاثر از جدایی نابهنگامی که قرار است اتفاق بیفتد. البته در تنظیم این آهنگ واقعاً کمی آشوب حس می شود!

و اما تنظیم ...
تنظیم های نیما وارسته برخلاف آنچه تصور میشد کاملا فرق کرده اند و نیما کاملا توانسته سبک تنظیم خود را به روز کند و دیگر خبری از تنظیم ها و سمپل های تکراری نباشد. حضور علی منصوری و فرشاد فارسیان هم گویی بی تاثیر نیست ولی این حضور با عرضه آلبوم 91 مشخص خواهد شد. اما آنچه که این 3تک ترانه به مخاطب نشان می دهند؛ نوید یک آلبوم خوب دیگر با همکاری نیما،فرید و بنیامین است.
ترانه های آشوب و تا حالا عاشق شدی یکدستی خوبی در تنظیم دارند. گریه در ماه هم که قطعه ای مذهبی شناخته می شود تنظیم هوشمندانه ای دارد. این قطعه اصلا ریتم نمی گیرد و به خواننده اجازه می دهد خواندن؛ریتم آهنگ باشد.



پی نوشت:
(1) چند وقت پیش تک ترانه ای به اسم "رادیو" از بنیامین منتشر شد که پر از بازی با کلمات بود. این بازی با کلمات آنقدر زیاد شده بود که آهنگ میان کلمات گم شد! قصد بنیامین از خواندن این قطعه را اصلا نفهمیدم. شاید قرار بود "ترانه واژه" ای دیگر متولد شود اما این اتفاق نیفتاد.
(2) فرید احمدی همچنان به "دنیا دیگه مثل تو نداره" تلنگر می زند. ترانه تا حالا عاشق شدی را دقیق گوش کنید! این دومین بار که فرید در ترانه هایش از "دنیا دیگه مثل تو نداره" یاد می کند. خیلی حرفه ای و استادانه



دانلود کنید(منبع آهنگها سایت سمفونی):

آشوب

تا حالا عاشق شدی

گریه در ماه




 


آخرین پست ها