تبلیغات
هنر هفتم - قصه گویی با چاشنی موسیقی و تصویر
جمعه 19 خرداد 1391  09:00 ب.ظ

قصه گویی با چاشنی موسیقی و تصویر؛
موزیک ویدئوهایی که داستان دارند




امید محمودزاده ابراهیمی: اگر مخاطب و پیگیر موزیک ویدئوهای خارجی باشید حتما دیده اید که در تعداد بسیاری از این موزیک ویدئوها اتفاقات یکسانی می افتد. همه آدمها و خواننده ها یا در بار یا در محیط های دیگر مشغول رقصیدن همراه با یک مدل و یا نوشیدنی به دست هستند و خواننده و رپ خوان دارند وسط این آدمها می خوانند و خلاصه این فضا بارها و بارها کپی می شود.
شخصاً خودم مخاطب فعال بسیاری از موزیک ویدئوهای غربی بوده ام. کیفیت کاری با موزیک ویدئوهای ایرانی قابل قیاس نیست و البته بحث امکانات و محدودیت را نیز باید مورد توجه قرار داد. اما موضوعی که بیش از پیش به چشم می آید همین نبود یک "طرح داستان" یا "طرح قصه" برای موزیک ویدئو است. بیشتر موزیک ویدئوهای غربی بنا بر آنچه که در بالا ذکر شد فاقد یک طرح داستانی هستند و همگی در محیط های مشابه می گذرند و یک دختر مدل،رقص های دست جمعی و نوشیدنی از جمله المان های مشابه این موزیک ویدئوها هستند. اما خیلی دیگری از خواننده ها با این سبک کنار نمی آیند و ب
رای موزیک ویدئوهای خود "داستان" دارند.
به چند نمونه موزیک ویدئو و خواننده هایشان که در این چند وقته از شبکه های مختلف پخش شده اند و شاید شما هم تصادفی یکی از آنها را دیده باشید اشاره می کنم.

کیتی پری|Katy Perry
تقریبا می توان گفت  80درصد موزیک ویدئوهای وی که تا به حال ساخته شده است، داستان دارند و کیتی پری برای انجام این کار هزینه های بسیاری را متحمل می شود. اما جذابیت داستان  موزیک ویدئوهای وی بالاست و مثل یک فیلم سینمایی شما را پای تلویزیون می نشاند.در سال های گذشته موزیک ویدئوهای Fireworks و Teenage Dream وی سبک جدیدی در موزیک ویدئو پایه گذاری کردند. سبکی که از سینما وام گرفته و جذابیت خود را مدیون هنر هفتم است.
کیتی پری سال 2011 و 2012 هم چند موزیک ویدئو به بازار عرضه کرد که دوتای آنها بسیار مورد توجه قرار گرفتند. The One That Got Away و Part Of Me که هر دوی این موزیک ویدئوها علاوه بر هزینه سرسام شان باز هم در عرصه موزیک ویدئو یک قدرت نمایی برای کیتی پری محسوب می شوند.




موزیک ویدئو The One That Got Away در سپتامبر سال گذشته میلادی توسط کمپانی کپیتال رکوردز تهیه شد.کارگردانی این موزیک ویدئو بر عهده Floria Sigismondi بود. کسی که قبلا موزیک ویدئوی E.T را برای کیتی پری کارگردانی کرده بود. فیلمبرداری این موزیک ویدئو تقریبا یک هفته زمان برد و خوده کیتی پری به همراه دیئگو لونا (بازیگر مکزیکی) در آن به ایفای نقش پرداختند. داستان این موزیک ویدئو هم چنین آغاز می شود:

خط داستانی:
« کیتی پری در زمانی که به سن کهنسالی رسیده است به یاد عشق دوران جوانی اش می افتد. دیئگو که یک نقاش است و کیتی و او زندگی خوبی با هم دارند ولی بر اثر یک مشاجره دیئگو "می گذارد و می رود" .او در جاده تصادف کرده و می میرد و حالا کیتی کهنسال پس از سالها به صحنه مرگ او می رود و به یاد اوست.»

خط داستانی موزیک ویدئو تکراری است. قبلا هم در موزیک ویدئوهای دیگر استفاده شده است.(مرگ عاشق در اثر بی توجهی معشوق) اما پرداخت تصویری و عناصر بصری ای که فلوریا سیگیسموندی در این موزیک ویدئو از آنها استفاده کرده است(استفاده درست و هوشمندانه از رنگها در صحنه هایی که در دوران گذشته می گذرند،نحوه بازی بازیگران و نوع فیلمبرداری) جذاب تر از آن است که کسی به یاد  داستان تکراری اش بیفتد. داستان موزیک ویدئو پیوند عمیقی با ترانه آهنگ کار دارد و مشخص است که روی آن اساسی فکر شده است.
ترجمه آهنگ کیتی پری هم چنین است. "کسی که می گذارد و می رود" و این رفتن به جدایی همیشگی می انجامد و در ترانه هم این جمله وجود دارد: "در زندگی دیگر(دنیای پس از این دنیا) من عشق تو خواهم بود"
کیتی پری دقیقا در موزیک ویدئو اش بازی می کند و اصلا درگیر دوربین نیست. بعید نیست با موزیک ویدئوهایی که وی عرضه می کند چند سال دیگر وی یک بازیگر قوی در هالیوود نباشد!




اما دیگر موزیک ویدئوی کیتی پری که در اوایل سال 2012 ساخته شد، Part Of Me نام دارد. این موزیک ویدئو هم دارای خط داستانی و این بار هم با هزینه ی بالا به تصویر درآمده است.

خط داستانی:
«در این موزیک ویدئو کیتی پری دوس پسری دارد که با یک دختر دیگر رابطه برقرار می کند. همین کار وی باعث می شود کیتی از وی جدا شود. او در یک پمپ بنزین آگهی جذب سرباز برای نیروی دریایی ارتش آمریکا را می بیند و به استخدام ارتش درمی آید. او تمرین های دشواری را می بیند و به عملیات های ارتش اعزام می شود. او می خواهد بخش دیگری از خود را به خود ثابت کند. اینکه فقط یک معشوقه نیست و توانایی جنگیدن را دارد. او می خواهد با "بخشی از خود" بجنگد و خود را بار دیگر ثابت کند.»

کارگردانی این کلیپ را Ben Mohr انجام داده و فیلمبرداری آن در کمپ آموزش نیروهای دریایی آمریکا در کالیفرنیا انجام شد. این بار ضبط این موزیک ویدئو تنها 3 روز طول کشید. البته تعداد روز کمتر فیلمبرداری این موزیک ویدئو به دلیل کار کردن در محیط های نظامی بود و همچنین قرار نبود مثل موزیک ویدئو The One That Got Away صحنه های خیلی خاص برای آن کار شود.(مثل صحنه تصادف و...) تقریباً همه چیز آماده بود و گروه فیلمبرداری هم از تمرین های این کمپ تصاویر بسیاری را ضبط و در موزیک ویدئو استفاده کردند.
کیتی پری در این موزیک ویدئو و در مقابل دوربین موهای خودش را کوتاه می کند. کاری که تقریباً بی سابقه بود.چون در موزیک ویدئو اکثراً گروه گریم این کار را انجام می دهد اما کیتی پری تصمیم گرفت رو به روی دوربین و مخاطبانش این کار را انجام دهد.
برخلاف موزیک ویدئوی قبلی، کیتی پری در این موزیک ویدئو با دوربین بیشتر درگیر است و خط داستانی آن زمانی که کیتی مقابل دوربین می خواند،کنار گذاشته می شود. البته سعی شده که این کنار گذاشته شدن،در همان محیط باشد که مچ بودن محیط و خط داستان و خواندن های کیتی پری حفظ شود.

کیتی پری روند "داستان" داشتن برای موزیک ویدئوهایش را در پیش گرفته است. سبکی که هم جذاب و دیدنی است و یک فیلم سینمایی 3 الی 4 دقیقه ای است. آیا کیتی پری همچنان به ساخت این موزیک ویدئوهای پرخرج ادامه می دهد؟!

بریتنی اسپیرز|Britney Spears
در این مطلب قصد نداشتیم به موزیک ویدئوهای بریتنی اسپیرز بپردازیم چون از زمان پخش آنها یک سال گذشته است اما همان طور که در چند پست پایین تر نوشتم بریتنی با عرضه چند موزیک ویدئو اخیر خود نشان داده است که دراستفاده از جلوه های ویژه پرخرج و سینمایی در موزیک ویدئوهایش هیچ حد و مرزی قائل نیست. از بریتنی اسپیرز در طی این چند سال سه موزیک ویدئو عرضه شده است. I Wanna Go، Till The Word Ends و Criminal  که دوتای آنها به کارگردانی Chris Marrs Piliero بوده است.(I Wanna Go و Criminal)



موزیک ویدئوی Till The World Ends به کارگردانی Ray Kay است. کلیپی که خیلی از خط داستانی خاصی بهره نمی برد اما از جلوه های ویژه زیادی برخوردار است. این موزیک ویدئو به عقیده نمادین پایان دنیا در سال 2012 می پردازد و عنوان آن این است:"تا زمان پایان دنیا برقص".



اما موزیک ویدئوی I Wanna Go کاملا یک خط داستانی دارد که در آن زندگی شخصی بریتنی اسپیرز گفته می شود.

خط داستانی:
«در موزیک ویدئوی I Wanna Go بریتنی وضعیت کاری و زندگی حال حاضر خودش را تشریح می کند. او از پاپاراتزی ها(عکاس ها و خبرنگاران خبرهای زرد و خصوصی از بازیگران) بیزار است و در آهنگش هم این تنفر را ابراز می دارد. در این موزیک ویدئو نشان داده می شود که عکاس ها مدام در پی او هستند. در اول کلیپ او در یک کنفرانس خبری حضور دارد. او از سوالات چرت و پرت خبرنگاران عصبانی می شود و سالن کنفرانس را به سمت بیرون ترک می کند اما آنجا هم از دست خبرنگاران در اما نیست. آنقدر که در نهایت در ترافیک خیابان روی یک تاکسی می رود اما عکاسان آنجا هم او را احاطه کرده اند و اینجاست که بریتنی با میکروفنش(استعاره از آهنگی که می خواند) عکاس ها را از خود دور می کند اما ...عکاس های به شکل سایبورگ(آدم آهنی که در فیلم ترمیناتور حضور داشت) دوباره زنده می شوند و می خواهند با سلاح دوربین دوباره بریتنی را شکار کنند. اینجاست که بریتنی به کمک دوستش از مهلکه فرار می کند اما مشخص می شود دوست او(گیلرمو) هم یک سایبورگ است!(استعاره از اینکه دوستان نزدیک خوده او نیز به وی خیانت می کنند و با خبرنگاران دست دارند!)»

ایده این کلیپ ابتدا از سوی Chris Marrs Piliero به بریتنی داده شد و بریتنی اسپیرز هم این ساخت آن را با وجود هزینه های بسیار قبول کرد. این ویدیو آنقدر مورد توجه قرار گرفت که فروش آلبوم Femme Fatale بریتنی اسپیرز که چندین ماه قبل به بازارها آمده بود را دوباره بالا برد. برخی صحنه های کلیپ برگرفته از فیلم Half Baked به کارگردانی تامرا دیویس است.(مثلا صحنه رفتن بریتنی روی تاکسی) فیلمی که در آن گیلرمو دیاز(دوست بریتنی در کلیپ) بازی می کند.این فیلم در سال 1998 اکران شده است.
این موزیک ویدئو در 22ژوئن 2011 ابتدا از شبکه ام تی وی پخش شد و سپس سایر شبکه ها هم به پخش این موزیک ویدئو پرداختند.  کارخانه خودروسازی ولکس واگن(فولکس واگن) اسپانسر این کار بود و در یک سکانس از این موزیک ویدئو آرم این کارخانه با هنرمندی خیلی خاص به نمایش درآمد. برخی شبکه های پخش موزیک ویدئو به دلیل قوانین تبلیغاتی شان در هنگام پخش این موزیک ویدئو، آرم این کارخانه را مات می کردند.



موزیک ویدئوی Criminal بریتنی هم به مانند یک فیلم سینمایی آغاز می شود. قبل از شروع موزیک یک مقدمه نسبتاً طولانی در موزیک ویدئوی اصلی وجود دارد.



موزیک ویدئو Criminal
عکس از سایت شخصی کریس مارس پیئررو

خط داستانی:
«صحنه مقدمه از یک مهمانی شروع می شود. بریتنی از سوی دوست پسرش در مهمانی مورد حمله قرار می گیرد. دوست پسرش از رفتار او در مهمانی بد می گوید و در بیرون ساختمان او را کتک می زند  اما یک نفر(که مشخص می شود دزد و کلاه بردار است) بریتنی را نجات می دهد. بریتنی به همراه این دزد به منزل او می رود،شریک جرم هایش می شود،عاشقش می شود و در انتها با اینکه به نظر می رسد پلیس ها آنها را شکار گلوله های خود کرده اند،اما آنها فرار می کنند. بریتنی ترانه این کار را (در این کلیپ) خطاب به مادرش می خواند و می گوید که عاشق یک دزد و کلاه بردار شده و با اینکه خودش هم می داند که عشق او صرفاً جسمانی است اما باز هم به راه خود ادامه می دهد و به مادرش اطمینان می دهد که خطری وی را تهدید نمی کند.»
برخلاف موزیک ویدئوی I Wanna Go داستان این موزیک ویدئو ابتدا از سوی بریتنی اسپیرز به کریس مارس پیئررو داده شد و بعد از آن کریس داستان آن را به صورت کامل نوشت. فیلمبرداری این موزیک ویدئو سپتامبر 2011 در لندن انجام گرفت.در این موزیک ویدئو بریتنی اسپیرز عطر خودش(Radiance by Britney Spears) و سیتروئن D3 فرانسوی و BMW آلمانی را تبلیغ می کند.فیلمبرداری صحنه هایی از موزیک ویدئو هم در محله دالاستون و استاک نیوتون لندن انجام شده است.




تک آهنگ ها، تک موزیک ویدئوها


در اینجا به چند موزیک ویدئو از چند خواننده دیگر می پردازیم که شاید چندان آنها را نشناسید ولی دلیل پرداخت به این موزیک ویدئوها داستان آنهاست و نه شهرت خواننده هایش.



David Guetta ft SIA-Titanium

دیوید گوئتا را شاید خیلی از ماها نشناسیم اما وی یکی از معروفترین تنظیم کننده های فرانسوی است که البته در برند جهانی کار می کند. دیوید تاکنون با بیشتر خواننده های مطرح جهان کار کرده است. او خواننده نیست و دلیل اینکه اول آهنگ اسم وی می آید مربوط به تنظیم کنندگی وی است. آهنگ تیتانیوم در 9دسامبر 2011 عرضه شد و در 21دسامبر هم موزیک ویدئوی آن پخش شد. این آهنگ در سبک های Pop, house, urban-dance است.


خط داستانی:
«تیتانیوم از داستانی عجیب در موزیک ویدئو بهره می برد. صحنه ابتدای آن دست های پسری را نشان می دهد که به صورت دو زانو روی زمین خوابیده است.دوربین کم کم از روی پسر بچه(با بازی رایان لی) زووم بک می کند و صحنه کلی را نشان می دهد. یک اتاق بهم ریخته که در صحنه های بعدی متوجه می شویم که یک مدرسه است. پسرک بلند می شود و می خواهد از محیط بهم ریخته و حادثه دیده مدرسه دور شود. او معلم خودش را می بیند که در حال تماس با پلیس است. پسرک تصمیم به فرار می گیرد. او سوار بر دوچرخه خود می شود در حالی که معلم، او را به پلیس با دست نشان می دهد و پسرک را عامل حادثه در مدرسه می داند. پلیس به تعقیب پسرک می رود. پسرک به منزل می رود تا وسایلش را جمع کند تا فرار کند. به هنگام ورود او به منزل تلویزیون روشن است و اخبار از یک حادثه ماورای طبیعی در یک مدرسه خبر می دهد. مدرسه ای که پسرک در آن بود. پلیس در تعقیب وی به منزل او می رسد ولی پسر از درب پشتی منزل می خواهد فرار کند.درب قفل است و کلید روی میزی قرار دارد که پلیس از آنجا دارد وارد منزل می شود. پسر با قدرت ماورا طبیعی خود کلیدها را به سمت خود می کشد و به سمت جنگل فرار می کند. پلیس باز هم در تعقیب اوست.شب شده است و پسرک همچنان در حال فرار از دست نیروهای S.W.A.T یا همان نیروهای ویژه است. بالاخره پسرک به دست پلیس می افتد و آنها وی را محاصره می کنند. پسرک که دیگر راه فراری ندارد دوباره به شکل ابتدای کلیپ دوزانو روی زمین می نشیند و سر را به حالت سجده روی زمین و دستهایش را روی سرش می گذارد...نیروی ماورای طبیعی او پلیس ها را دچار حادثه می کند...»


SIA

این موزیک ویدئو را دیوید ویلسون کارگردانی کرده است. خط داستان عجیب و مفهومی این موزیک ویدئو بعلاوه تنظیم خیلی خاص دیوید گوئتا دست به دست هم دادند تا یکی از متفاوت ترین موزیک ویدئوهای سال 2011 به نمایش دربیاید.
 "من یک تیتانیوم هستم" عصاره اصلی ترانه ای است که Sia Furler, David Guetta, Giorgio Tuinfort, Nick Van De Wall آن را سروده اند. سیا فورلر خواننده این کار؛ استرالیایی است و در موزیک ویدئوهایی که تاکنون از وی منتشر شده ، حضور نداشته است. از این آهنگ در سریال عامل ناشناخته(فصل دوم و سوم آن) که در استرالیا در حال پخش است،کاور شده است.



DJ Antoine- Ma Cherei

برای توصیف این موزیک ویدئو باید از یک مثل ایرانی استفاده کرد؛ "توی آسمون ها دنبالت می گشتیم،روی زمین پیدات کردیم". موزیک ویدئوی "ماشری"(به معنای عزیزم،عشق من) از یک داستان خیلی خوب بهره می برد. گرچه خط داستانی آن با سبک کلیشه ای موزیک ویدئوهای غربی شامل رقص و بار و نوشیدنی مخلوط شده است اما داستان جالبی دارد.

خط داستانی:
«یک آقایی (که ما در اینجا او را آقای ایکس خطاب می کنیم به مغازه ای می رود و برای پارتی امشبش یک بطری نوشیدنی می خرد. او به پارتی می رود و یک بازی رایج را بازی می کند. بازی ای که مشخص می کند عشق تو کدام یک از آدم های اطراف تو هستند.(برای توضیح باید بگویم این بازی را در یکی از مسافرت هایم به شمال کشور در یکی از رستوران های آنجا دیدم. البته نوع بازی و هدف اش با اینی که در موزیک ویدئو می بینید فرق داشت. شما یک شی چرخان مثل موبایل یا هرچیز دیگر را روی میز می چرخانید، سر آن شی به سمت هر طرف که رفت می توانید از او هر سوالی بپرسید و او موظف است به شما پاسخ صحیح را بدهد) حالا در این کلیپ هم از همین سرگرمی رستورانی استفاده شده است. آقای ایکس بطری نوشیدنی اش را روی میز می چرخاند، سر بطری به سمت هر کسی بود، او عشق آقای ایکس است. اما اتفاقی که در کلیپ می افتد این است که او وقتی بطری را می چرخاند بعد از چند ثانیه همه چیز ثابت می شود به جز آقای ایکس. او همه را ثابت می بیند و بعد از چند ثانیه یه گرافیک روی صفحه می آید که به او نشان می دهد شخص موردنظر وی آدم مناسبی است یا نه. آقای ایکس به سه پارتی می رود و هر سه بار با گزینه Bad مواجه می شود. در آخرین پارتی وقتی در حال برگشت است،در پیاده رو اتفاقی پایش به بطری نوشیدنی می خورد و سر آن به یک رهگذر نشانه می رود و گرافیک به او می گوید که آن آدم مناسب توست با این توضیح که آقای ایکس یادش می آید این جفت پیدا شده برای وی هربار در همان سوپرمارکت در کنار وی بوده و همان مارک نوشیدنی را می خریده اما آقای ایکس متوجه وی نمی شده است»


صحنه ای از موزیک ویدئو که به شکل سه بعدی نشان داده می شود

دی جی آنتوئین(همان آقای ایکس که نام بردیم،چون خودش در موزیک ویدئو نقش آفرینی کرده) یک دی جی است. دی جی یعنی کسی که از کاور آهنگ دیگران می تواند برای آهنگ خودش استفاده کند. البته این استفاده تا کجا اجازه دارد،مشخص نیست ولی آنچه که درباره این آهنگ مشخص است این است که شما با شنیدن آن، یاد ملودی و تنظیم دو آهنگ دیگر خواهید افتاد. یکی از ملودی های معروف Edward Maya  با نام Stereo Love و دیگری آهنگ The Way We Are با صدای Manu-L و تنظیمی از Remady .

فیلمبرداری و جلوه های ویژه این موزیک ویدئو فوق العاده است. در هنگام ثابت شدن تصاویر شما آدم ها را به شکل سه بعدی و ثابت می بینید و این تکنیک سه بعدی سازی در فضای تصویربرداری دو بعدی جذاب و خارق العاده از کار درآمده است. عکس های سه بعدی و پرده سبز در جلوه های ویژه این موزیک ویدئو نقش بسزایی داشتند.


یک پیشنهاد:


از فضای موزیک ویدئوهای غربی بیرون بیاییم. اینجا در ایران خودمان چه خبر است؟ در سال چند موزیک ویدئو(با هر کیفیتی) ساخته می شود؟ با توجه به محدودیت های موجود در ایران و کلیپ سازی پیشنهاد می شود کارگردان های ایرانی به جای پرداخت بیشتر به ژست های خواننده و نشان دادن المان هایی که لبه تیغ محسوب می شوند، اندکی هوشمندی به خرج داده و سبک جدیدی را در پیش بگیرند.
طرح داستان در موزیک ویدئو خیلی موضوع غریبی نیست. گروه بروبکس،فربد خوش طینت،بهمن تیرگان،آرش بهمنی،مصطفی منصوریار و چند تن دیگر از کارگردان های موزیک ویدئو در ایران، همگی به داشتن طرح داستان در ساخت کلیپ توجه کرده و موزیک ویدئوهایی خیلی خوب و فراتر از حد انتظار برای خواننده ها ساخته اند. با توجه به شرایط ایران و محدودیت های موجود پیش رو، بهترین اتفاق موجود در عرصه موزیک ویدئوسازی، همین داشتن طرح داستان در موزیک ویدئوها است. برای فیلمسازان جوان ما هم که برای شروع فیلمسازی دست به ساخت فیلم های کوتاه می زنند، موزیک ویدئو و ساخت آن محک خوبی برای مهارت فیلمسازی است. موزیک ویدئو یک فیلم سینمایی چند دقیقه ای همراه با موسیقی است که ایده داشتن در آن حرف اول را می زند. خلق ایده به همراه داشتن طرح داستان و تصویر، خالق دنیایی است که پایانی برای آن نیست...چون برای دنیای تصور هیچ پایانی اندیشیده نشده است.


*  *  *

پی نوشت ها:


#فلوریا سیگیسموندی(کارگردان موزیک ویدئو "کسی که گذاشت و رفت" کیتی پری) ایتالیایی است و تاکنون جوایز بسیاری در زمینه بهترین کارگردانی موزیک ویدئو برده است. سایت وی را در قسمت پیوندهای همین پست ببینید.

# سبک آهنگ The One That Got Away در بیوگرافی آن Pop معرفی شده است در حالی که آهنگ Part Of Me در سبک Dance-Pop/Pop-Rock معرفی شده است. چه عاملی باعث شده سبک این دو آهنگ با هم فرق کند؟! سازبندی و ریتم؟ استفاده از برخی سمپل ها در تنظیم؟! یکی سیروان خسروی را صدا بزند برای ما توضیح بدهد...

#کیتی پری در آهنگ Part Of Me وقتی رو به روی دوربین می خواند،پرچم بزرگی که توسط چند نفر نگه داشته شده است بالای سر اوست. با توجه به اینکه حدس می زنیم این پرچم،پرچم آمریکاست اما کسی تا به حال دقت کرده است که چرا فقط رنگ آبی بعلاوه ستاره های آن در این تصویر دیده می شود؟! پس رنگ قرمز پرچم آمریکا کجاست؟! دلیل خاصی دارد؟ مثل این می ماند که شما زیر پرچم ایران باشی اما فقط رنگ قرمز و سفیدش مشخص باشد و خبری از رنگ سبز نباشد!

#ما هم مثل شما درگیر این موضوع هستیم که بگوییم "کلیپ" یا "موزیک ویدئو" ! البته درست تر آن موزیک ویدئو است.

#برای دیدن جدیدترین موزیک ویدئوهای خارجی در یوتیوب به شبکه Kontor.tv و در تلویزیون به شبکه های 4fun TV ، VIVA و MTV مراجعه کنید.

#درباره استفاده ابزاری از زن در فیلم ها،موزیک ویدئوها و تبلیغات غربی بحث های بسیاری شده است. بحث مفصل است و در این مطلب اشاره ای به این موضوع نکردیم. ولی در موزیک ویدئوهایی که از داستان قوی بهره می برند این مورد(استفاده ابزاری) کمتر دیده شده است.

#این آهنگ Stereo Love ادوارد مایا بارها کاور شده است. علی کیانی خواننده ایرانی هم در آهنگ "عشق تابستان" اش از این آهنگ کاور کرده است.

#باز هم تاکید می کنم تمامی نوشته های بالا نظر شخصی من است و نه نظر حرفه ای، هنری و تخصصی آن








آخرین پست ها