تبلیغات
هنر هفتم - ایربگ در خودروهای خارجی اجباری نیست؟


عکس تزئینی است|شماره نوروز91 مجله دنیای خودرو

چند روز پیش داشتم دنبال چیزی داخل اتاقم میگشتم که اتفاقی مجله دنیای خودرو  شماره 240 به تاریخ 5 آذرماه 1390 را دیدم. تجدید خاطره خوبی بود خصوصا با عکس کادیلاک CTS-V روی جلد. اما مهم تر از تجدید خاطره مطلب صفحه دوم این نشریه بود با عنوان :
چند نکته درباره "ایربگ"

در این مطلب به نصب ایربگ روی خودروهای داخلی و اجبار سازمان استاندارد به کارخانجات خودروسازی داخلی پرداخته شده بود و با محمدرضا نجفی منش عضو هیات مدیره قطعه سازان، نظام الدین برزگری رئیس سازمان ملی استاندارد،کیوان وزیری مدیر اجرا و نظارت بر اخذ استانداردهایی ایران خودرو و سید مرتضی شفیعی معاونت مهندسی و کیفیت سایپا گفتگوهایی انجام شده بود.
حرف های جالبی در این گفتگوها رد و بدل شد که قصد دارم به چندتای آنها بپردازم.

نجفی منش در باب نصب اجباری ایربگ رو خودروها مدعی شده بود که "نباید ایربگ را به زور روی خودروها نصب کرد". وی در گفتگویش همچنین مدعی شد "ایربگ در هیچ کجای دنیا اجباری نیست و به صورت آپشن ارائه می شود". نجفی منش معتقد است باید ابتدا در مشتری ها تقاضا برای ایربگ به وجود می آوردیم و بعد اقدام به نصب ایربگ می کردیم.
اما نظام الدین برزگری رییس سازمان ملی استاندارد معتقد است که به خودروسازان بابت نصب ایربگ فرجه هم داده شده اما سازمان ملی استاندارد از موضع خود مبنی بر نصب اجباری ایربگ روی خودروهای سواری تا پایان سال 90 کوتاه نخواهد آمد.
در ادامه همین صفحه کیوان وزیری از ایران خودرو در گفتگو با دنیای خودرو با اشاره به هزینه بالای تعویض ایربگ اضافه کرد" مشتریان باید بدانند چه فوایدی دارد و یا مثلا هزینه تعویض آن چقدر است" . وزیری همچنین مدعی شد "هیچ جای دنیا ایربگ اجباری نیست و متناسب با درخواست و سلیقه مشتریان نصب می شود"
مرتضی شفیعی از سایپا؛ دیگر خودروساز بزرگ کشور نیز در گفتگو با دنیای خودرو اظهار داشت: "تاثیر کمربند بیشتر از ایربگ است". او نیز به مانند وزیری و نجفی منش مدعی شد "هیچ جای دنیا ایربگ اجباری نیست"

اما اینجا چند سوال پیش می آید:
1- واردکنندگان خودرو به کشور همگی به اتفاق خودروهایی با "آپشن ایربگ" وارد می کنند؟! چرا هیچ کدام از محصولات وارداتی فاقد ایربگ نیستند؟!
2-چرا تست ایمنی با ایربگ انجام می شود؟!
3- اگر ایربگ یک آپشن است، چرا اینقدر روی آن سرمایه گذاری می شود؟
4- آقای نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان چند سال پیش در اظهارنظری گفته بودند "نصب ترمز ABS در هیچ کشوری اجباری نیست" لینک منبع اما همه خودروهای روز دنیا همگی ترمز ABS را به عنوان یک سیستم پایه شناخته اند. آیا ایربگ هم مثل ABS است؟
5- همه می دانند تعویض کیسه هوای خودرو هزینه بر است.بنابراین خودروسازان تصمیم گرفته اند که ابزار قفل کیسه هوا را در داخل کابین خودرو نصب کنند تا از باز شدن بی مورد کیسه هوا و متضرر شدن مشتری جلوگیری کنند(این سیستم در خودرو 206 ساخت ایران موجود است). آقای وزیری؛ آیا طعنه به هزینه بالای تعویض کیسه هوای خودرو تکنیکی رسانه ای نیست که دارد نصب ایربگ را روی خودروها هزینه بر جلوه می دهد؟ شما هم میخواهید بگویید خوب است و هم می خواهید بگویید هزینه بر است؟! آیا هزینه چند صد هزارتومانی به حفظ جان اولویت ندارد؟ این نوع طعنه آیا تشویق شماست به مردم که از کیسه هوا استفاده کنند؟

آنطوری که اطلاعات من می رسد می دانم که در ایالات متحده هم سازمان استاندارد صنعتی آمریکا موجب شد خودروسازان آمریکایی بالاجبار تن به مقررات سخت ایمنی دهند و از همان زمان ها بود که بحث ترمز ها و سیستم های مختلف امنیت خودرو مهم شد تا به امروز ...
کمپانی ولوو 50 سال پشتوانه تحقیقاتی درباره ایربگ دارد(رجوع شود به مستند شبکه من و تو1 درباره ایمنی خودرو با کیسه هوا)
آیا یک کمپانی بزرگ 50 سال تحقیقات برای "آپشن" هایش می گذارد؟!




  • آخرین ویرایش:جمعه 26 اسفند 1390
آخرین پست ها