تبلیغات
هنر هفتم - بنیامین بهادری: محسن یگانه آهنگساز خوبی ست/بخش دوم

بنیامین: محسن یگانه آهنگساز خوبی ست



.:: وحید رضا صیرفیان،امید محمودزاده ابراهیمی ::.

پارت دوم مصاحبه با بنیامین را نمی خواستیم کاملا حاشیه ای کنیم اما پاسخ بنیامین به یکی از سوالات ما بحث را به همان سمت ‏کشاند.سعی کردیم به عمق حاشیه نپردازیم تا برچسب زرد بودن نگیریم.

خیلی از سوالات حاشیه ای هم در تنظیم حذف کردیم تا ‏مشکل خاصی پیش نیاید.پارت دوم مصاحبه با بنیامین بهادری را بخوانید در حالی که محسن رجب پور مدیر عامل شرکت ترانه ‏شرقی به جمع ما اضافه شده است. پاسخ های محسن رجب پور را جداگانه در کنار پاسخ های بنیامین نوشتیم.‏


مجله جوان ایرانی/قسمت اول مصاحبه



مجله جوان ایرانی/قسمت دوم مصاحبه



-نمی خواهید به آن سوال جواب بدهید؟

کدام سوال؟

-اینکه برای ستاره ماندن چه کاری می خواهید انجام دهید؟

هر روز باید کار اول باشد یعنی امروز روزی است که تو باید شروع کنی همان کاری که مثلا سه سال پیش انجام دادی ...فقط اینطور می ‏شود که تو همیشه خودت را حفظ کنی

‏-کار ؛ کار اول باشد یعنی کار قبلی نادیده؟

تو نباید به سابقه ات، به اتفاق های خوبی که برایت افتاده تکیه کنی چون وقتی به آنها تکیه کنی مجبوری از آنها دفاع کنی و آن دفاع ‏باعث می شود که بخشی از پتانسیل ات صرف آن تکیه شود بهترین کار این است که همه پتانسیل ات را صرف یک ابتکار جدید کنی .‏
یکی از موارد هم می تواند حواشی باشد.هر چه این حواشی برای یک هنرمند کمتر باشد و بیشتر به اصل قضیه که همان ابتکار است ‏پرداخته شود تا یک هنرمند در نزد مردم همان هنرمند بماند و حتی بهتر شود این کمک خواهد کرد.من خیلی این کار را انجام ‏دادم.سعی کردم حواشی کارم به خودم برنگردد

-خب شما در این چند وقت که خیلی حاشیه داشتید! ...‏

به من بر نمی گردد ...وجود یک تیم مجرب و یک مدیر برنامه موفق این حواشی را کم می کند


‏-اینکه می گویند بنیامین رابطه خوبی با بعضی از نشریات داشته ولی حالا قطع ارتباط کرده است،صحت دارد؟

بگذارید من درباره مطبوعات و رسانه صحبتی کنم.من به طور مستقیم با هیچ رسانه ای در ارتباط نیستم.حتی با خیلی ها که دوست ‏هستم و حتی از قبل هم دوست بودم ارتباط کاری ام براساس دوستی سابقم نبوده این براساس تصمیم مدیر برنامه ست که امروز این ‏نشریه امتیازاتی دارد یا شانی دارد که می تواند با تو همکاری کند یا اینکه الان آن شان را ندارد یا مناسب کار ما نیست و من خیلی هم ‏در این ماجراها ریز نمی شوم که حالا چرا ...ولی من با همه کسانی که تا به حال کار کردیم دوست هستیم حالا همکاری یا عدم همکاری ‏بستگی به شرایط زمانی دارد.‏

-رفتن پیام شمس به خارج از کشور باعث تاخیر در کنسرت شما شده است...اتفاق دیگری که نیفتاده؟

نه پیام هنوز هست و رهبر ارکستر هم هست ...‏
رجب پور:اتفاق خاصی هم نیفتاده و برای اولین کنسرت بنیامین به ایران بر می گردد...شما این شایعات را چطور به دست می آورید؟

-فضای سایبر..اینترنت و...‏

رجب پور: درباره همکاری بنیامین با مجلات شما سوال پرسیدید که قبلا بنیامین با این مجلات رابطه خوبی داشته و حالا بد شده؟

‏-نه...بد نشده ؛ قطع شده مثلا نشریاتی که تا قبل از آلبوم 88 درباره بنیامین و کارهایش مثبت می نوشتند حالا انگار کنار ایستاده ‏اند و نظر می دهند

رجب پور: همان طور که بنیامین گفت در این موضوعات من خط مشی تعیین می کنم.هر کسی برای خودش تاملات و تفکراتی دارد. من ‏با 80 الی 90 درصد مطبوعات رابطه خوبی دارم و این مورد در کنفرانس خبری که ما داشتیم مشخص بود.تقریبا نشریه ای وجود ‏نداشت که در کنفرانس نبود.این حجم نشریات که روزنامه ها هم در آنها حضور داشتند.آنها زرد نیستند ...‏

‏-در مورد کنسرت خودتان توضیح بدهید.مثل اینکه قرار بود تابستان برگزار بشود اما به دلایلی لغو شد

رجب پور: نه چنین قراری نبوده..کنسرت آریان 5،6 و 7 آذرماه در تهران برگزار می شود.همچنین کنسرت ارکستر مجلسی با صدای ‏علیرضا قربانی 19،20 و 21 آبان ...‏


- و بنیامین؟‏


بنیامین هنوز مشخص نیست.تاریخ قطعی برای بنیامین نداریم ولی دنبال کارهای کنسرتش هستیم.‏



‏-هدف بعدی بنیامین در آلبوم بعدی اش چیست؟چه برنامه ای برای آلبوم بعدی دارید؟

بگذارید بشنویم ...درباره چه چیزی باید بگویم؟ سوژه تکست ها؟ نوع موزیک هایی که میخواهیم به سمتش برویم...نه فکر می کنم اگر ‏بگویم طراوتش را می گیرد.‏

-بنیامین با آلبوم 85 رویه موجود در آن روز موسیقی را تغییر داد یعنی عشق را دوباره به آهنگ ها بازگرداند اما سوال ‏اینجاست...عشق در آلبوم 85 خیلی افلاطونی و رویایی است اما در 88 به من بودن و وجود عاشق توجه بیشتری شده است ؛ آیا این ‏به جریان موسیقی بنیامین  بر می گردد یا بنیامین بزرگ تر شده است؟‏

یعنی این عشق افلاطونی حالا زمینی تر شده با المان های زمینی تر؟

-زمینی و اینکه "من بودن" در 88 خیلی به چشم می آید...‏

یعنی چی؟

-یعنی بنیامین در 85 می گوید "دنیا دیگه مثل تو نداره"  "یا من امشب می میرم" اما در تراک آخر 88 می گوید "بیا تو هم با ‏من بمیر" منظورم چنین چیزهایی است ...‏

آره ببینید سه سال یک برند تغییر می کند، با یک تغییر طراحی با یک تغییر فضا اینها می تواند همین باشد اما به نظر من آن چیزی که ‏مهم تر است خارج از موفقیت این 2 آلبوم و نسبت موفقیت هایشان با هم که تا الان صحبت کردیم؛ من فکر می کنم این فضای عاشقانه ‏آلبوم 88 کاربردی تر است یعنی به درد آدم های امروز می خورد اگر چه آن هم وجود دارد و نفی اش نمی کنم ولی می گویم این روند ‏تکمیلی داشته است.‏

‏-یعنی در این زمان 88 و در آن زمان 85؟

دقیقا...آنجا دنیا دیگه مثل تو نداره افلاطونی است حالا می گوید کجای دنیای یعنی دارد دنبال ان می گردد. کمی پویا تر است یعنی تو ‏دیگر نمی گویی که دوری و ... اصلا درباره فاصله حرف نمی زند.می گوید به من بگو که کجا هستی این به نظرم کاربردی تر است و ‏بعدا ممکن هست که پخته تر هم بشود

‏-الان که در زمان پس از آلبوم دوم هستیم...ضعف های آلبوم اول چه چیزی یا چه چیزهایی بوده است؟

آلبوم اول؟ چیزی به ذهنم نمی رسد...واقعا چیزی به ذهنم نمی رسد. نه اینکه ضعف نداشته است؛من چیزی به ذهنم نمی رسد.‏

‏-نقاط قوتش؟

نقاط قوتش یکی سادگی اش بود که متعلق به شرق کره زمین است و آمیختگی اش با تکنولوژی که منبعش در غرب کره زمین است.این ‏اتفاقی بود که افتاد و این جمع شدن همان چیزی است که مرتبا در آینده اتفاق می افتد.در همه زمینه ها شناخت شرق با تکنولوژی که ‏در غرب وجود دارد مدام آمیخته تر می شود.‏

‏-پس از 6 ماه از آلبوم دوم فکر می کنید نقاط قوتش چه چیزی بوده است با توجه به نظر مردم و فیدبکی که گرفتید...‏

ببینید یک چیزهایی جزئی است و یک چیزهای کلی. مثلا فکر می کنم که کیفیت شنیداری کار بالاتر رفته است.انسجام تکست ها و ‏شعرها خیلی بهتر شده است.نوع انتشار و قالبی که در آن منتشر شده ؛اشاره ام به دی جی پک است چون این استاندارد ماست.این با ‏طراحی بهتر و فکر پخته تری کار شده است.‏

-آلبوم هایی که در اروپا و آمریکا منتشر می شود تقریبا روی یک خط ثابت پیش می روند؛سبک یکی ‏است اما در ایران اینطور نیست آلبوم شما فکر می کنم به این استاندارد نزدیک تر شده است ...‏

یعنی چی؟

-یعنی سعی کردید سبکی که در کل آلبوم است حفظ کنید ...‏

آره شما می بینید که آلبومی منتشر می شود که قطعاتش... ‏

-یکی پاپ است یکی راک است یکی ترنس ‏

دقیقا... این یک خطری دارد که وقتی شما بخواهید یک دست کار بکنید یکهو فضای کاری شما مونوتون می شود.یعنی هم باید یکدست ‏باشد،منسجم باشد هم مونوتون نباشد یعنی مدام یک تنوع یا تغییری بدهید که حالا آنکه چقدر موفق باشد معین می کند که کارمان را ‏درست  انجام دادیم یا نه چون در تئوری؛روی کاغذ...همه چیز درست است.‏

‏-بنیامین وقتی تنظیم کننده اش را تغییر داد از میزان استفاده از سازهای زنده کاست...‏

ما در آلبوم اول یک جا ویلن داشتیم در قطعه عاشق شدم و یک جا ترومپت در قطعه یادم میاد...نه این نمی تواند دلیل قانع کننده ای ‏باشد

-این کار...استفاده از سازهای الکترونیک کارتان را در کنسرت دادن سخت نمی کند؟

آره ولی تمهیداتی چیدیم که این کار انجام شدنی باشد. بیشتر این تمهیدات هم تمرین است مثل چیزی که می گفتند مگر می شودکه ‏لکنت را  خواند این کار یک نرم افزار است.ولی اصلا سخت نیست.من همان موقع هم می گفتم.مثلا همان آقایی که خودش خواننده ‏مطرحی است سعی نکرده که این قالب را بخواند که ببیند آن قدر هم سخت نیست یا این ریتم خوانی هایی که در کجای دنیای هست ‏شاید از نظر بعضی ها اجرایش سخت باشد اما وقتی اجرا بشود میبینید اینطور نیست. ‏

‏-از میزان فروش آلبوم اطلاعی دارید؟

عددش را نمی دانم ولی میدانم که قابل توجه بوده ...‏


-هم پای آلبوم اول بوده؟

آره   ‏


-اگر نوروز 88 منتشر می شد موفق تر نمی بود؟‏


شاید...البته الان فکر می کنم بله...موفق تر می بود

‏-سرنوشت آلبوم عجیج و مجیج چی شد؟ منتشر شد؟


نه ولی فکر می کنم ظرف ماه آینده منتشر خواهد شد


-درباره آلبوم قصه های شب و همکاری تان با خانم بهاره افشاری توضیح می دید؟

ببینید بحث ما همکاری با یک نفر نبوده یک چیزهایی ساخته شده که اولین بار است شنیده می شود. ما 365 قصه داریم که در 12 ماه ‏سال اتفاق می افتد بسته به ماه تابستانی یا پائیزی 30 یا 31 روز .هر ماه 30 یا 31 قصه هست که در قالب 2 سی دی صوتی منتشر ‏خواهد شد.هر قصه حدودا 5 دقیقه است که هر شب یکی از آنها را بچه ها گوش می دهند.یک قصه موزیکال است که یک راوی دارد؛ ‏یک کسی که میخواند که احتمالا از بازیگران سینما هستند احتمال اینکه فضای همکاران ما از اینی که هست گسترده تر بشود و افراد ‏بیشتری همکاری کنند،هست.خیلی از بازیگران سینما اعم از خانم ها و آقایان ممکن است با ما همکاری داشته باشند و حتی از قصه ‏پردازها کارگردان ها و نویسندگان ...‏

‏-فرید احمدی هم در این کار حضور دارد؟

بله! (لبخند)...تقریبا هر کار فرهنگی هنری که انجام می دهم و حتی خیلی از کارهایی که ممکن هست هنری نباشد فرید احمدی هست و ‏حضور دارد و من از او راهنمایی و مشاوره می گیرم.‏

‏-بنیامین علاقه دارد که در حوزه موسیقی کودک فعالیت کند؟

خیلی من فکر می کنم که بچه هایی که همین امروزی که من دارم با شما صحبت می کنم به دنیا آمدند تاثیرگذار ترین آدم ها روی ‏کره زمین اند چون همه تکنیک ها رو به جلو پیش می رود و مدرنیته اتفاق می افتد،کشفیات جدید و آنها بیشتر از ما تاثیرگذارند در ‏دوران جدید. آدم هایی که فردا به دنیا می آیند باز از همه بیشتر تاثیرگذارند .هر چی بتونی روی آنها تاثیر بیشتری بگذاری در واقع ‏خودت بیشتر می مانی.تو میمیری ولی بچه ای که الان یکساله است وقتی تو فوت کردی ،50 الی 60 ساله است و این تاثیر را آن هم ‏دارد می گذارد و آن چیزی که در ذهن تو است اگر درست باشد روی بچه ها تاثیرش طولانی تر است.‏

‏-دو قطعه ای که برای امام رضا(ع) ساختید برای تلویزیون بود؟

نه، ممکن است تلویزیون بعدا پخش کند. ما براساس همکاری مشترک شرکت ترانه شرقی و موسسه کتاب شهر این 2 کار را ساختیم.‏

‏-اینکه گفته می شود تلویزیون حضور بنیامین را خیلی سخت قبول می کند...‏

نه ؛ تقریبا ما هر ماه یک پیشنهاد کار از تلویزیون داریم چه برای اجرای آهنگ، ساخت آهنگ، خواندن تیتراژهای مختلف، ساخت ‏موسیقی متن و.... ‏

‏- نوروز 86 مدیر شبکه تهران یک هفته تلاش کرد تا از سازمان های بالا مجوز برای حضور بنیامین در برنامه نوروزی اش را بگیرد ‏‏...‏

اطلاعی ندارم

‏-این به خاطر رویه ضدستاره بودن تلویزیون است؟‏

نه فکر نمی کنم.شاید یک سری حساسیت هایی وجود دارد.تا الان آن چیزی که همه شرایط ما در آن گنجانده شده باشد نبوده که ‏بخواهیم همکاری مستقیم کنیم.‏

‏-سایت تان خیلی وقت پیش قرار بود آپدیت بشود با طراحی جدید اما 6 ماه گذشته و اتفاقی نیفتاده است‏

امیدوارم تا آخر آبان ماه این اتفاق بیفتد

‏-اینکه می گویند بنیامین هنوز دارد از ظرفیت مذهبی خوانی اش استفاده می کند درست است؟‏

از ظرفیتش؟

-خیلی از مخاطبان همین آلبوم 88 شما اعتقاد دارند که مثلا در قطعه ای وای دلم بنیامین از ظرفیت مذهبی خوانی اش استفاده ‏کرده است...‏

خب بگذارید من یک چیزی را بگویم.من هر کاری را که انجام بدهم یک نمی تونم بدون اینکه خودم آن کار را دوست داشته باشم و ‏بخواهم انجام بدهم انجامش بدهم هر کاری را که انجام دهم سعی می کنم تهش را بزنم با پتانسیل خودم مثل کار کودک مثل کار ‏مذهبی یک بخش زیادی از چیزهایی که شما می شنوید و به گوش ما می رسد و آدم هایی که این طرف و آن طرف صحبت می کنند به ‏خاطر قطعات مذهبی است که من ساخته بودم و اتفاقا با صدای من هم منتشر شده است البته غیر مجاز .غیر مجاز از این لحاظ که آن ‏آلبومی بوده که روند مجوز گیری و انتشارش متوقف شده ولی بعد از اینکه آلبوم من منتشر شد قطعاتی از آن منتشر شد که کار مذهبی ‏بود ‏

-خودتان گفته بودید که آن قطعات متعلق به من نیست ...‏

آره در مصاحبه تلویزیونی هم گفتم...‏

‏-سوال آخر...چرا آقای یگانه درباره اظهارنظر شما اینقدر واکنش تندی نشان دادند؟

من نخوانده ام و اطلاعی ندارم که چه چیزی گفته اند


‏-شما گفته بودید که کاش محسن یگانه ملودی های ملل را کار نکند...‏

بنیامین: گفتم کاش ملودی ای را کاور نکند چون اگر آهنگساز خوبی نبود می پذیرفتیم که رفته و از پتانسیل دیگری استفاده کرده است ‏ولی وقتی خودش آهنگساز خوبی است و ملودی های قشنگ و یونیکی ساخته که شنیدنی هم هست دیگر چه دلیلی دارد برود از موسیقی ‏دیگری از جای دیگری استفاده کند. ‏

رجب پور: اینها را زیاد جدی نگیرید درباره بنیامین و دیگران این اتفاقات افتاده ولی موضوع این است که من فکر می کنم جامعه ‏موسیقی ما اینقدر بزرگ نیست که چند نفری که وجود دارند بخواهند سر آن جدل داشته باشند.این قضیه درباره بنیامین و سیروان ‏اتفاق افتاده بود که به کذب. بنیامین چیزی را گفته بود و خبرنگار برداشت دیگری کرده بود و یک سایت از روی یک نشریه ای مطلبی ‏را نوشته بود که حالا بیا و درست کن که آن چیزی که در سایت نوشته شده بود با برداشت بنیامین 180 درجه اختلاف دارد‏

بنیامین: مردم ما را با آهنگ هایمان شناختند و با آهنگ هایمان یاد می کنند .این قسمت ها رفتنی ست همان حاشیه هاست که به شما ‏گفتم ابتکار را از آدم می گیرد.‏


‏-ممنون از اینکه وقتتان را در اختیار ما گذاشتید


آخرین پست ها